Ciekawostki

Symulator dziur w drodze

Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Natura odżywa, pojawia się coraz więcej zieleni, zwierzęta budzą się z zimowego snu, a w naszych drogach pojawiają się podstępne dziury, które czają się na nasze felgi i zawieszenia.

dziury 4

Problem nierównych dróg i dziur w nawierzchni dotyczy całego świata, więc producenci aut szukają optymalnych rozwiązań, dzięki którym samochody, a w szczególności ich zawieszenia, zniosą jazdę w trudnych warunkach.

Jak mawia stare porzekadło, praktyka często przebija teorię, więc najlepiej jest sprawdzać wszelkie nowe rozwiązania w rzeczywistości. Tak też zrobił Ford i w celu potwierdzenia skuteczności zawieszeń w tłumieniu drgań i zapewnianiu przyczepności, powstał w Belgii ośrodek badawczy, w którym znajduje się 80-kilometrowa droga pokryta wszelkiej maści dziurami i nierównościami, a w kilku miejscach wykonana jest np. z kostki brukowej. Krótko mówiąc – całe drogowe zło tego świata skupione w jednym miejscu. Liczby wyglądają imponująco – ośrodek dysponuje ponad setką różnych nawierzchni, które zostały zaadaptowane z 25 krajów.

dziury 3

Badania nie polegają jedynie na jeżdżeniu po dziurach, chociaż często konieczne jest pokonanie dużego dystansu, aby wyniki były miarodajne. Jazda w takich warunkach nie należy do najprzyjemniejszych, więc kierowcy testowi muszą robić sobie przerwy co 2 godziny, aby się zregenerować. Wykorzystuje się także zaawansowaną aparaturę pomiarową, taką z jakiej korzystają sejsmolodzy zajmujący się analizą zjawisk związanych z trzęsieniami ziemi. Czujniki są w stanie zmierzyć naprężenia i odkształcenia jakie zachodzą w elementach zawieszenia podczas jazdy po dziurach.

Zebrane dane służą konstruktorom Forda do opracowania takiego układu zwieszenia, który będzie dzielnie znosił wjeżdżanie w dziury, czy też dłuższą jazdę po nierównościach. Stworzenie optymalnego zawieszenia jest bardzo trudnym zadaniem, ponieważ trzeba opracować taką geometrię, która będzie odporna na wszelkie zakłócenia toru jazdy, a więc bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo (czasami w samochodach można wyczuć tzw. bump steer, czyli zjawisko polegające na samoczynnej zmianie kierunku jazdy auta po wjechaniu w dziurę). Dodatkowo bardzo istotne są materiały, z których wykonane są np. wahacze. Aluminiowe konstrukcje są bardzo lekkie, dzięki czemu masa pojazdu może zostać znacząco zredukowana. Niestety aluminium jest bardziej podatne na odkształcenia niż stal.

dziury

Ośrodek badawczy w Belgii przyczynia się także do powstawania całkowicie nowych rozwiązań i technologii, które jeszcze bardziej dostosują auta do jazdy po dziurach, sprawiając, że będzie to mniej odczuwalne dla nas fizycznie i finansowo podczas napraw. Zastanawia nas tylko jedna rzecz – czemu Ford nie zlokalizował tego ośrodka badawczego w Polsce. Wiele dróg nadawałoby się do testów bez dodatkowych przygotowań.

Komentarze