Ford dla Ciebie

Podróżowanie tańsze niż dieslem

Obserwując tendencje panujące na rynku motoryzacyjnym, można zauważyć, że Europejczycy zafascynowali się samochodami z silnikami diesla. Jednostki wysokoprężne zyskały całe rzesze zwolenników dzięki niskiemu spalaniu, a co za tym idzie również dużego zasięgu na jednym tankowaniu. Są jednak rozwiązania, które mogą okazać się korzystniejsze od diesli.

Mondeo Hybrid 3

Mowa oczywiście o samochodach hybrydowych, czyli takich, których napęd realizowany jest przez silnik benzynowy oraz elektryczny. W sprzedaży jest już dostępny Nowy Ford Mondeo Hybrid oferujący tego typu rozwiązanie. Jak zbudowany jest jego napęd hybrydowy? „Głównym” silnikiem jest benzynowa jednostka o pojemności 2 litrów z niezależnym układem zmiennych faz rozrządu, którą wspomagają dwa silniki elektryczne – jeden napędza przednie koła, a drugi służy do odzyskiwania energii z hamowania (podobnie jak system KERS w Formule 1). To właśnie przy spowalnianiu auta wytwarzana jest większość energii, która ładuje litowo-jonowe baterie o pojemności 1,4 kWh. Odzyskana energia sprawia, że nie ma potrzeby ładowania samochodu „z gniazdka”, a przy tym system wydłuża żywotność tarcz i klocków hamulcowych.

Mondeo Hybrid napęd

Taki elektryczno-benzynowy zestaw osiąga moc 187 KM i 173 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przekłada się to na całkiem dobre przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynoszące 9,2 sekundy, zważywszy na fakt, że hybrydowe Mondeo waży 1,5 tony.

Największą zaletą aut, które podczas jazdy wspomagają się silnikami elektrycznymi jest ich apetyt na paliwo. Przyjrzyjmy się zatem liczbom związanym ze spalaniem. Dwulitrowy wolnossący silnik + akumulatory to idealne połączenie jeśli chodzi o osiągi i kulturę pracy. Przekładnia e-CVT pasuje świetnie do tego duetu i nawet dynamiczne przyspieszanie odbywa się płynnie. W „cyklu warszawskim” – spalanie na poziomie 5,l /100 km. W mieście Mondeo Hybrid – kiedy może wyłącza silnik spalinowy, a najwięcej energii odzyskuje przy hamowaniu. W cyklu mieszanym, średnie spalanie wynosi 4,2l/100 km. Auta hybrydowe są przy tym ekologiczne – Mondeo emituje zaledwie 99 gram CO2 na 100 km.

Mondeo Hybrid zegary

Co jeszcze może przypaść do gustu w hybrydowym Mondeo? Auto zostało wyposażone w bezstopniową skrzynię biegów e-CVT, dzięki której podczas przyspieszania nie czuć jakiegokolwiek szarpania przy zmianie biegów. Wyeliminowano też niedogodność, która często występuje w tego typu przekładniach – przy mocniejszym dodawaniu gazu, silnik nie pracuje na bardzo wysokich obrotach, dzięki czemu nie męczy nas długotrwałe „wycie”. Głośność – 62 decybele przy 100 km/h – to poziom najlepszych aut z klasy premium. Taka skrzynia biegów ma również duży udział w osiągnięciu wybitnie niskiego spalania.

Nowy Ford Mondeo Hybrid jest w tej chwili jedynym autem segmentu D non-premium. Jego atrakcyjność na rynku podkreśla cena – kosztuje on 130 500 zł i zawiera już bogaty pakiet wyposażenia Titanium, który zawiera takie dodatki jak np. system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, rozpoznawania znaków, radioodtwarzacz z funkcją SYNC 2, czy też automatyczne reflektory. Taką samą kwotę przyszło by nam zapłacić za auto z silnikiem diesla – 2.0 TDCi oraz automatyczną skrzynią biegów PowerShift i podobnym wyposażeniem.

Mondeo Hybrid

Zapraszamy do salonu Ford Auto Plaza na ul. Popularnej, gdzie można się z bliska przyjrzeć hybrydowemu Fordowi Mondeo oraz odbyć nim jazdę próbną.

Komentarze