Ford dla Ciebie

Mondeo Hybrid – test

Obecne czasy w motoryzacji można z powodzeniem określić w dwóch słowach: technologie i ekologia. To dwie kwestie, które są priorytetem zarówno dla producentów aut, jak i dla nas – kierowców. Idealnym przykładem tego trendu są samochody hybrydowe, których wciąż przybywa na rynku.

Mondeo Hybrid 13

Czym w zasadzie jest samochód hybrydowy? Jak już nazwa wskazuje, jest to pojazd, którego zespół napędowy składa się z silników zasilanych różnymi paliwami. Najczęściej jest to połączenie tradycyjnej jednostki spalinowej na benzynę z silnikiem lub silnikami elektrycznymi. Dzięki temu możliwe jest bardzo skuteczne obniżenie zużycia paliwa, a co za tym idzie, również zwiększenie zasięgu na jednym tankowaniu. Jest to odczuwalna różnica w porównaniu do aut z konwencjonalnym napędem, zwłaszcza w cyklu miejskim.

Mondeo Hybrid 22

Ford małymi kroczkami wkraczał na rynek samochodów hybrydowych. Praktycznie dopiero teraz w Europie pojawił się pierwszy model wyposażony w taki napęd – Ford Mondeo Hybrid, którego dotyczy ten test. Oczywiście wcześniej już pojawiały się tego typu Fordy, tyle że na rynku Amerykańskim. Co ciekawe, Ford Escape Hybrid był pierwszym na świecie SUV-em z napędem hybrydowym.

Mondeo Hybrid 7

Wystarczy teorii, czas sprawdzić to w praktyce. Hybrydowy Ford Mondeo potrafi zaskoczyć kierowcę już w momencie odpalenia. Po wciśnięciu przycisku rozruchowego pojawiają się kontrolki, włączają się systemy… i samochód jest gotowy do jazdy. Nie usłyszymy dźwięku rozrusznika czy też pracy silnika spalinowego. Podróż zaczynamy korzystając jedynie z silnika elektrycznego. Naciskamy pedał gazu i zaczynamy jechać w elektrycznym trybie do „skradania się”. Jadąc z niewielką prędkością i nie przyspieszając gwałtownie można pokonać całkiem spory dystans zanim uruchomi się silnik spalinowy i jedyny dźwięk jaki będzie do nas docierał to toczące się opony. Płynną i spokojną jazdą można wydobyć to, co się liczy w hybrydach – niskie spalanie.

Mondeo Hybrid 54

Ford Mondeo Hybrid ma w sumie 3 silniki. Najważniejsza jest benzynowa dwulitrówka z bezpośrednim wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu. To ona pracuje przez większość czasu, zwłaszcza podczas jazdy w trasie. Jednak poruszając się sporo w ruchu miejskim, do akcji wkraczają dwa silniki elektryczne – jeden przekazuje napęd na przednie koła, a drugi służy jedynie do ładowania litowo-jonowych akumulatorów o pojemności 1,4 kWh. Odzyskuje on energię z hamowania, na wzór systemu KERS znanego z Formuły 1. Dodatkową korzyścią takiego rozwiązania jest wolniejsze zużycie klocków i tarcz hamulcowych, co odczuje nasza kieszeń podczas przeglądów. Hybrydowe Mondeo samodzielnie dba o ładowanie akumulatorów, więc nie ma potrzeby podłączania go do gniazdka.

Mondeo Hybrid 56

Efektem zastosowania silnika benzynowego i elektrycznego do napędzenia Nowego Mondeo jest moc na poziomie 187 KM i 173 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za przeniesienie napędu na koła odpowiada bezstopniowa skrzynia biegów e-CVT. Jest to dobre rozwiązanie dla aut hybrydowych ze względu na płynność działania. Ani podczas jazdy, ani w trakcie przełączania źródła zasilania między silnikami nie odczuwamy żadnych szarpnięć czy wibracji. O tym, z jakiego trybu aktualnie korzystamy, najprędzej dowiemy się z wyświetlacza na środkowej konsoli lub wytężając swój słuch. Bezstopniowe skrzynie biegów mają także swoje wady. W wielu wypadkach, przy przyspieszaniu silnik wkręca się na wysokie obroty i na nich pozostaje aż do odpuszczenia gazu. Takie buczenie potrafi być męczące. Na szczęście w Mondeo nie jest to bardzo odczuwalne, a dobre wygłuszenie kabiny dodatkowo izoluje nas od tego dźwięku. Musimy się jednak przyzwyczaić do tego, że skrzynia reaguje z pewnym opóźnieniem i zanim samochód zacznie przyspieszać najszybciej jak tylko potrafi, trzeba chwilkę poczekać. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje Mondeo Hybrid 9,2 sekundy. Jest to wystarczający wynik do sprawnego przemieszczania się.

Mondeo Hybrid 15

W cyklu miejskim, jeżdżąc tak jak autem z konwencjonalnym silnikiem, można bezproblemowo zejść do średniego spalania na poziomie 5,5l na 100 km. To świetny wynik zważywszy na to, że samochód ze zwykłym dwulitrowym silnikiem benzynowym potrzebowałby ponad dwukrotnie więcej paliwa na przejechanie tego samego dystansu.

Mondeo Hybrid 21

Ford słynie z dobrze zestrojonych zawieszeń, co bezpośrednio przekłada się na precyzję prowadzenia i dobre trzymanie w zakrętach. Nie inaczej jest w przypadku Mondeo Hybrid. Jeżdżąc nim można zupełnie zapomnieć, że jest to auto hybrydowe. Jest to bardzo dobry przykład tego, że auto ekologiczne wcale nie musi być nudne. Mondeo prowadzi się pewnie, przewidywalnie, a jazda po zakrętach to czysta przyjemność. Tłumienie nierówności jest na tyle skuteczne, że czujemy się komfortowo nawet jeżdżąc po dziurawych drogach.

Mondeo Hybrid 19

Wewnątrz kabiny ciężko jest znaleźć elementy wyposażenia lub stylistyczne, które by zdradzały, że mamy do czynienia z autem hybrydowym. Cała deska rozdzielcza Forda Mondeo daje odnieść wrażenie, że jest to jeden z niewielu nowoczesnych samochodów, w którym można znaleźć w miarę konserwatywne kształty i rozwiązania, bez zbędnych, krzykliwych wariacji kolorystycznych, wszechobecnych LEDów czy też skomplikowanych systemów multimedialnych. Tutaj wszystko zostało zaprojektowane pod kątem ergonomii i eleganckiego wyglądu.

Mondeo Hybrid 23

Największą różnicę między hybrydowym, a zwykłym Mondeo widać po otwarciu bagażnika. Producent musiał gdzieś upchnąć akumulatory zasilające silnik elektryczny i najbardziej optymalnym miejscem okazała się podłoga bagażnika, która została sporo uniesiona. Mondeo Hybrid występuje tylko jako sedan, więc klapa bagażnika nie otwiera się razem z szybą. Do dyspozycji pozostaje nam zatem 383 l pojemności. W standardowym Mondeo w wersji liftback jest to odpowiednio 541 l.

Mondeo Hybrid 39

Nowe Mondeo Hybrid może być wyposażone we wszelkie systemy wspomagające kierowcę, które znamy już z wersji standardowej. Może być to asystent pasa, aktywny tempomat, system wczesnego hamowania w przypadku ryzyka wystąpienia kolizji, etc. Na szczególną pochwałę zasługują przednie reflektory Ford Dynamic LED, które świetnie oświetlają drogę w każdych warunkach. Dostępny jest także asystent parkowania, który wyręczy nas w kręceniu kierownicą przy wykonywaniu tych manewrów. Ważne jest tylko aby pamiętać o wyłączeniu silnika po zakończonym parkowaniu – najczęściej wykorzystywany jest wtedy silnik elektryczny i można się zapomnieć, że wciąż pracuje.

Mondeo Hybrid 38

Nowy Ford Mondeo Hybrid kosztuje 130 500 zł z pakietem wyposażenia Titanium. Jest to bardzo zbliżona kwota do ceny Mondeo z silnikiem 2.0 TDCi oraz automatyczną skrzynią biegów PowerShift i podobnym wyposażeniem. Jeżeli więc głównie poruszacie się po mieście i jesteście w stanie przeboleć mniejszy bagażnik – użytkowanie hybrydy zdecydowanie Wam się opłaci.

Komentarze