Technologie

Kamery pomogą kierowcom

Kamery cofania to wynalazek stosowany z powodzeniem już od wielu lat. Są szczególnie pomocne podczas manewrowania dużymi samochodami, gdzie widoczność do tyłu i w lusterkach nie jest idealna. Okazuje się, że można świetnie rozwinąć funkcjonalność kamer zamontowanych na samochodzie i za ich sprawą poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy.

Ford Front Split View Camera

Wiele wypadków dzieje się przy wykonywaniu manewru włączania się do ruchu. Nierzadko zdarza się, że musimy wyjechać zza budynku lub innej przeszkody, która całkowicie ogranicza widoczność, zasłaniając ruchliwą ulicę. Szczególnie dotyka to osób, które jeżdżą większymi autami. Jest to stresująca sytuacja, nawet dla doświadczonych kierowców. W takiej sytuacji mimo zachowania ostrożności może dojść do poważnej kolizji.

Untitled-1

Ford chce rozwiązać problem ograniczonego pola widzenia przez zastosowanie systemu kamer, które będą montowane w przednim grillu oraz tylnej klapie. Ich szerokokątne obiektywy o polu widzenia 180 stopni, w połączeniu z 1-meapikselowymi matrycami pozwolą na bezproblemową obserwację otoczenia auta na 8-calowym ekranie. Obraz podzielony na 3 sekcje sprawi, że wystarczy krótki rzut okiem, aby wiedzieć jaka jest sytuacja na drodze. Sygnał przekazywany jest bez opóźnień, aby wyświetlać wszystko „na żywo”. System włącza się poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku, a dezaktywuje się samoczynnie po przekroczeniu prędkości 10 km/h.

Untitled-3

System kamer monitorujących otoczenie pojazdu będzie na początku dostępny w największych modelach osobowych, czyli nowym Fordzie Galaxy oraz S-MAX. Wraz z upływem lat stanie się to standardem w każdym aucie.

Kamery z powodzeniem zastępują lusterka, głównie dzięki możliwości rejestrowania szerokiego pola widzenia oraz możliwości zamontowania ich praktycznie w dowolnym miejscu. Doskonałym przykładem tego, jak mogą być pomocne jest nowy Ford F150, w którym można się doliczyć aż 5 obiektywów, z czego cztery są rozmieszczone dookoła nadwozia – z przodu, z tyłu i w lusterkach. Dzięki temu można uzyskać cyfrowy, 360-stopniowy widok dookoła auta. Kierowca nie widzi jednak tego, co rejestruje piąta kamera znajdująca się w obudowie środkowego lusterka wstecznego. Jej obraz przekazywany jest do komputera, który steruje automatycznymi światłami drogowymi oraz wspiera system asystenta pasa ruchu. Taka sama kamera znajduje się np. w Nowym Fordzie Mondeo. Najbardziej zaawansowany system kamer może składać się nawet z siedmiu obiektywów.

Untitled-2

Kamery Forda są testowane w ekstremalnych warunkach, aby upewnić się, że wytrzymają w nawet najcięższym klimacie. Każdy komponent systemu poddawany jest testom, które trwają ponad 1000 godzin i sprawdzają wytrzymałość na kurz, wilgoć, sól, etc.

Ford 180 degree Front Split View Camera Graphic

Jeżeli kamera znajduje się w takim miejscu, w którym narażona jest na częste zabrudzenia, Ford montuje dyszę spryskiwacza, która pod ciśnieniem regularnie oczyszcza obiektyw.

Komentarze