Porady

Jak dbać o silnik diesla?

Silnik diesla jest lubianym rozwiązaniem przede wszystkim za niskie zużycie paliwa oraz dobrą elastyczność. Niestety eksploatacja auta z taką jednostką napędową wiąże się z wyższymi kosztami serwisu niż w przypadku tradycyjnego silnika benzynowego. Co w takim razie można zrobić, aby jak najdłużej cieszyć się bezawaryjną jazdą samochodem z silnikiem diesla?

Duratorq TDCi

Przede wszystkim należy sobie najpierw zadać pytanie, czy faktycznie opłaca się nam kupić samochód z silnikiem diesla. Wysokoprężne jednostki sprawdzają się najlepiej podczas jazdy na długich dystansach. Jazda na zimnym silniku, z niskimi prędkościami wcale nie będzie oszczędna i skróci żywotność wielu podzespołów.

Układ paliwowy w silnikach diesla jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa. Najlepiej jest tankować na sprawdzonych stacjach. Bardzo szkodliwe dla pomp paliwa w samochodach z silnikami wysokoprężnymi jest jazda z „pustym bakiem”. Unikajmy częstego jeżdżenia na rezerwie.

Bardzo istotna jest temperatura pracy silnika. Nowoczesne, turbodoładowane silniki diesla, niezależnie czy są małe, czy duże, potrafią zachęcić do szybszej jazdy swoim wysokim momentem obrotowym. Warto jednak pierwsze kilkanaście minut jazdy powstrzymać się od wkręcania silnika na wysokie obroty. Dając mu powoli osiągnąć temperaturę roboczą ok 90 stopni Celsjusza, przedłużamy jego żywotność.

włącznik

Pozostając w temacie obrotów silnika, wiadomo, że diesle mają niskoobrotową charakterystykę, chociaż najlepsze silniki diesla mają poszerzony zakres prędkości obrotowych, w których osiągana jest najwyższa moc. Starajmy się tak dobierać biegi, aby utrzymać optymalne obroty – ani za niskie, ani za wysokie. Jak wiadomo, im niższe obroty zadamy silnikowi, tym osiągniemy mniejsze zużycie paliwa. Nie można jednak przesadzić i utrzymywać za niskich obrotów – silnik wpada wtedy w wibracje które powodują niepotrzebne duże naprężenia.

Bardzo istotne jest też dbanie o silnik zaraz po zakończeniu jazdy. Dotyczy to wszystkich turbodoładowanych jednostek, zarówno wysokoprężnych, jak i benzynowych. Po „ostrej jeździe” warto dać mu chwilę popracować na biegu jałowym, aby układ olejowy mógł powoli schłodzić turbosprężarkę.

turbina

Oczywiście nie można zapomnieć o regularnej wymianie oleju oraz filtrów. Dzięki temu zwiększamy szanse na wieloletnią, bezawaryjną jazdę. Jak mawia stare porzekadło – jak kto dba, tak ma. Zapraszamy na przegląd samochodu do Autoryzowanej Stacji Obsługi Ford Auto Plaza.

Komentarze