Ford w motorsporcie

Focus RS w Rallycrossie!

Jeżeli jeszcze nie jesteście zaznajomieni z rallycrossem, to czas najwyższy, abyście przyjrzeli się bliżej tej dyscyplinie motorsportu. Jest to niedoceniana klasa, a bardzo widowiskowa.

Czym więc jest rallycross? Są to wyścigi samochodowe, które wywodzą się z Wielkiej Brytanii i rozgrywane są na zamkniętych torach z nawierzchnią asfaltowo-sztutrową. W jednym biegu bierze udział kilku kierowców.

rallycross

Kilka aut ścigających się jednocześnie po torze z luźną nawierzchnią brzmi jak gwarancja dobrej zabawy i tak właśnie jest. Nierzadko zdarza się kontakt między zawodnikami, a walka rozgrywa się do ostatnich metrów przed metą. Dodajmy do tego wyścig zbrojeń – profesjonalne auta przygotowane do rallycrossu odznaczają się wręcz szokującymi osiągami. Te potwory mające po kilkaset koni mocy potrafią osiągnąć pierwszą setkę w dwie sekundy, a nawet szybciej. Dobrym przykładem może być Fiesta RX3, którą Ken Block wystąpił w ostatniej (ósmej) Gymkhanie zrealizowanej w Dubaju.

ken block 2

Teraz Ford oficjalnie zaprezentował swój firmowy, rallycrossowy zespół oraz pojazd, jakim jest Ford Focus RS Rallycross, który powstanie w dwóch egzemplarzach. Za ich kierownicami zasiądą: wspomniany już Ken Block oraz Andreas Bakkerud.

Focus rallycross

Rallycrossowy team Forda zadebiutuje podczas pierwszej rundy FIA World Rallycross Championship, która odbędzie się 15-17 Kwietnia w Portugalii. Rozpoczyna ona serię 12 wyścigów, które rozgrywane będą na całym świecie. Niestety nie uwzględniono Polski w harmonogramie tej imprezy. Mimo to zachęcamy do zapoznania się z tą dyscypliną. W Słomczynie niedaleko Warszawy znajduje się tor rallycrossowy, na którym rozgrywane będą rundy Mistrzostw Polski Rallycross oraz Rallycross Cup.

Focus rallycross 2

Oficjalna, pełna specyfikacja Forda Focusa RS RALLYCROSS 2016 

  • Moc: 600 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 900NM
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2 sekundy
  • Nadwozie: 2016 Ford Focus RS, wzmacniane i wyspawane. Posiada klatkę bezpieczeństwa z homologacją FIA.  Bodykit stworzony przez Ford Performance wraz z M-Sport.  W podwoziu zastosowano płyty ochronne.
  • Silnik: Zaprojektowana przez Ford Performance oraz M-Sport jednostka Ford EcoBoost o pojemności 2 litrów, z turbosprężarką Garrett. Sterownik silnika Cosworth Electronics.  Zastosowano zoptymalizowaną pod kątem rallycrossu chłodnicę oraz intercooler.
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów Sadey z regulacją przedniego i tylnego dyferencjału. Węglowa tarcza sprzęgła.
  • Zawieszenie: Typu SLA – przód i tył z regulowanymi amortyzatorami Reiger.
  • Hamulce: Brembo 4-tłoczkowe zaciski, tarcze 350mm; Hydrauliczny ręczny Sadev.
  • Wnętrze: Fotel kubełkowy (tylko dla kierowcy) Recaro Pro-Racer Ultima, z homologacją FIA-8862.
  • Felgi: 8” X 17” spełniające wymogi opon WRX.
  • Opony:  AVON w specyfikacji WRX.

Komentarze