Premiery

Focus ST – trochę sportu w cywilnym aucie

Ford słynie z umiejętności budowania samochodów kompaktowych o ponadprzeciętnych osiągach. Focus już od pierwszej generacji występował w wersjach, które potrafią wywołać szybsze bicie serca.

Po raz pierwszy do Focusa ST jest dostępny nowy silnik diesla – 2.0 TDCi. Rozwija 185KM. 400 Nm. Pierwsza „setka” na prędkościomierzu pojawia się po 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 217 km/h. Nie wpływa to jednak negatywnie na średnie zużycie paliwa – 4,4 litra ropy na 100 km.

FocusST_16

Co sprawia, że inżynierom Forda udało się uzyskać takie wyniki? Jednostka napędowa wyposażona jest w bardzo wydajną turbosprężarkę o niskiej bezwładności łopatek, co skutecznie zmniejsza efekt tzw. turbodziury, czyli opóźnienia w dostarczaniu mocy. Czas, który potrzebuje turbina, aby się „rozkręcić”, zredukowany jest do minimum, co skutkuje natychmiastową reakcją na gaz.

Nie inaczej jest w przypadku silnika benzynowego 2.0 Ecoboost.  250 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego w kompaktowym nadwoziu sprawia, że sprint do pierwszej „setki” zajmuje 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 248 km/h. Ta nowoczesna jednostka występuje z manualną, 6-biegową skrzynią i średnio zadowala się 7,2 litrami benzyny na 100 km.

FocusST_23

 Sama moc to jednak nie wszystko. Do jej okiełznania potrzebne jest odpowiednie, sportowe zawieszenie. Amortyzatory i sprężyny zastosowane w Focusie ST zmniejszają prześwit o 10mm  w stosunku do innych wersji. Dzięki temu środek ciężkości auta znajduje się niżej, co bezpośrednio przekłada się na właściwości jezdne. Obniżenie auta jest zauważalne dla oka i w połączeniu ze zderzakami i listwami progowymi wersji ST oraz 18-calowymi felgami wygląda świetnie. Wisienką na torcie jest poprawiona aerodynamika, która wpływa na mniejsze zużycie paliwa oraz polepsza sterowność. Układ kierowniczy to kolejny element, który został zmodyfikowany. Elektryczne wspomaganie zadba o prawidłowe dopasowanie zmiennej siły wspomagania do sytuacji. Przy pokonywaniu zakrętów kierowca może liczyć na dużą precyzję układu, co daje poczucie jedności z autem. Jadąc prosto, kierownica nie reaguje gwałtownie na każdy ruch, co pomaga np. podczas jazdy autostradą. Podczas manewrowania, wspomaganie działa najmocniej.

FocusST_15

Również wewnątrz auta można poczuć sportowego ducha modelu ST. Głęboko wyprofilowane, kubełkowe fotele Recaro są dobrym kompromisem pomiędzy komfortem, a trzymaniem w zakrętach.  Sprawdzą się zarówno podczas szybkiej jazdy po zakrętach, jak również w długiej trasie.

FocusST_14

Na środku deski rozdzielczej, nad ekranem centrum multimedialnego, umieszczone zostały trzy wskaźniki: doładowania, ciśnienia oleju i temperatury oleju. Pozwalają one kontrolować kluczowe parametry silnika podczas szybkiej jazdy i sprawiają, że kierowca może się poczuć jak w prawdziwym sportowym aucie.

FocusST_05

 Dobrą wiadomością dla osób szukających szybkich i praktycznych aut jest możliwość wyboru Focusa ST w wersji kombi. Mimo sylwetki, która nie bardzo kojarzy się ze sportowym samochodem, auto nie straciło na zadziorności, a zyskało większą przestrzeń w kabinie i na bagaż.

Komentarze