Technologie

Felgi z carbonu? Czemu nie!

Włókno węglowe, nazywane też carbonem jest powszechnie stosowane w motorsporcie ze względu na jego korzystne właściwości. Carbonowe felgi to najświeższa zdobycz techniki.

carbonfiber_JS42544

Co takiego sprawia, że włókno węglowe świetnie sprawdza się w motoryzacji? Jego głównymi zaletami jest bardzo wysoka sztywność oraz wyjątkowo niska masa. Jakikolwiek element – np. zderzak, maska, spoiler, dyfuzor, etc. wykonany z carbonu będzie sztywniejszy i lżejszy od plastikowego czy aluminiowego odpowiednika. Dodatkowo, gdy struktura węgla, czyli tzw. splot jest widoczny i pokryty matowym lakierem bezbarwnym, element zdecydowanie zyskuje na wyglądzie.

carbonfiber_J47932

Patrząc na wszystkie zalety tego materiału, nasuwa się pytanie – czemu więc włókno węglowe nie jest powszechnie stosowane w seryjnych autach? Przede wszystkim chodzi o koszty. Produkcja elementów z włókna węglowego jest bardzo droga. Zarówno sam materiał jest kosztowny, jak również metody produkcji nie należą do najtańszych. Kolejnym problemem jest kruchość. Mimo tego, że włókno węglowe jest bardzo sztywne i świetnie przeciwstawia się wszelkim siłom odkształcającym, to nie jest niestety odporne na uderzenia. Gdy już dojdzie do uszkodzenia takiego elementu, naprawa jest często nieopłacalna i trudna.

carbonfiber_JS42467

Konstruując przedmioty z włókna węglowego można przewidzieć pewne sytuacje oraz przeliczyć siły jakie będą na nie działały. Regulując ilość warstw włókna węglowego oraz dobierając odpowiedni typ żywicy można balansować między zwiększoną sztywnością, a elastycznością elementu. Tak też uczynili doświadczeni konstruktorzy firm Ford Performance oraz Carbon Revolution i stworzyli felgi w całości wykonane z włókna węglowego.

W wyniku tej współpracy powstał pierwszy na świecie model carbonowych felg, które będą stosowane seryjnie. Trafią one do Mustanga Shelby GT350R, a opcjonalnie do nowego Forda GT. Co dają takie felgi poza rasowym wyglądem? Choć producent nie podał dokładnej wagi felg, pewne jest to, że są znacznie lżejsze (o ok 25%) od aluminiowych odpowiedników. Niższa masa felg to niższa masa nieresorowana, czyli taka, która bezpośrednio narażona jest na występowanie drgań podczas jazdy po nierównościach. Im lżejsze są koła, tym lepiej samochód trzyma się drogi, a przy tym jest bardziej czuły na ruchy kierownicą – reakcja jest szybsza, bardziej przewidywalna i bezpośrednia, co w sportowej jeździe jest kluczowe. Lżejsze koła zapewniają także lepsze przyspieszenie oraz skuteczniejsze hamowanie.

carbonfiber_J28485

Konstruktorzy przeprowadzili szereg wnikliwych badań, aby upewnić się, że carbonowe felgi wytrzymają jazdę po dziurach czy też uderzenia w krawężniki i nie będą odbiegały trwałością od felg aluminiowych. Okazało się też, że włókno węglowe ma właściwości tłumiące i samochód z takimi felgami jest też bardziej komfortowy – koła generują mniej hałasu i wibracji w porównaniu do samochodu z metalowymi felgami, które rezonują wszystkie hałasy.

Komentarze