Technologie

EcoBoost – o co tyle szumu?

Silnik 1.0 EcoBoost to trzykrotny zwycięzca nagrody Międzynarodowego Silnika Roku i jeden z najnowocześniejszych silników, jakie można dziś kupić. Trzycylindrowa jednostka o pojemności 1 litra występuje w dwóch wariantach: 100 lub 125 KM i współpracuje z różnymi skrzyniami biegów.

EcoBoost wspomagany jest turbosprężarką o małym momencie bezwładności, co sprawia, że reakcja na gaz jest błyskawiczna. Dzięki  zastosowaniu turbo o małej bezwładności, Fordowi udało się uzyskać moc i moment obrotowy niespotykany do tej pory w jednostkach o takiej pojemności – osiągami bliżej mu do silników o pojemności co najmniej 1.6l. Wyjątkowa sprawność Ecoboost została osiągnięta przez zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa oraz unikalnego kształtu żeliwnego bloku, który jest dodatkowo zintegrowany z kolektorem wydechowym. Dzięki temu temperatura gazów wylotowych jest zoptymalizowana pod kątem składu mieszanki w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Unikalny kształt żeliwnego blok

u sprawia, że silnik szybciej się rozgrzewa i potrzebuje o połowę mniej energii niezbędnej do osiągnięcia temperatury roboczej silnika, a co za tym idzie, obniża zużycie paliwa. Istotny jest także fakt, że przy projektowaniu silnika uwzględniono zachowanie jego kultury pracy na wysokim poziomie. Obie wersje silnika spełniają normę emisji spalin Euro V.

Wyjątkowe osiągi przy niewielkich gabarytach sprawiają, że jest to jednostka, która nadaje się do samochodów różnej wielkości – od małej, miejskiej Fiesty, po przestronnego, rodzinnego Grand C MAX-a. W każdej z tych ról, znakomicie się sprawdzają. Przyjrzyjmy się danym liczbowym opisującym modele wyposażone w tej silnik.


Ford Fiesta

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 45 500 zł (wersja wyposażenia Trend)

Ford_EcoBoost_logoSkrzynia biegów: 5-biegowa manualna lub 6-biegowa automatyczna, dwusprzęgłowa

Przyspieszenie 0-100 km/h:

Wersja 100 KM – 11,2 s.

Wersja 125 KM (Auto-Start-Stop) – 9,4 s.

Średnie spalanie:

Wersja 100 KM – 4,5 l/100 km

Wersja 125 KM (Auto-Start-Stop) – 4,3 l/100 km


Ford B-MAX

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 50 000 zł (wersja wyposażenia Ambiente)

Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna z opcjonalnym systemem Auto-Start-Stop

Przyspieszenie 0-100 km/h:

Wersja 100 KM – 13,2 s.

Wersja 125 KM (Auto-Start-Stop) – 11,2 s.

Średnie spalanie:

Wersja 100 KM – 5,1 l/100 km

Wersja 125 KM (Auto-Start-Stop) – 4,9 l/100 km


Ford Focus

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 61 050 zł

Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna z systemem Auto-Start-Stop lub 6-biegowa manualna z systemem Auto-Start-Stop

Przyspieszenie 0-100 km/h:

Wersja 100 KM (Auto-Start-Stop) – 12,6 s.

Wersja 125 KM (Auto-Start-Stop) – 11,4 s.

Średnie spalanie:

Wersja 100 KM (Auto-Start-Stop) – 4,9 l/100 km

Wersja 125 KM (Auto-Start-Stop) – 5,1 l/100 km


Ford C-MAX

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 57 350 zł

Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna z systemem Auto-Start-Stop

 

Ecoboost-5

Silnik 1.0 EcoBoost świetnie się sprawdza również w samochodach użytkowych. Z powodzeniem zapewniają odpowiednią moc nawet w pełni załadowanym autom dostawczym:


Ford Transit Connect VAN

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 55 950 zł netto (wersja wyposażenia Ambiente)

Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna

Ford Transit Courier

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 43 200 zł netto (wersja wyposażenia Ambiente)

Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna


Ford Tourneo Connect

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 67 773 zł (wersja wyposażenia Ambiente)

Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna

Średnie spalanie:

Wersja 100 KM – 5,6 l/100 km


Ford Tourneo Courier

Cena z silnikiem EcoBoost: już od 57 072 zł (wersja wyposażenia Ambiente)

Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna

Silnik 1.0 EcoBoost jest nowoczesną jednostką, która zapewni wyjątkową ekonomię Forda w praktycznie każdym rozmiarze nadwozia. Jak widać na powyższym zestawieniu, średnie spalanie zawsze oscyluje w okolicach 5 litrów na 100 km, dając zarazem zupełnie wystarczające własności dynamiczne napędzanym tą jednostką pojazdom.

Komentarze