Technologie

EcoBoost będzie jeszcze bardziej oszczędny

Litrowy silnik EcoBoost, który wielokrotnie zdobywał nagrody Międzynarodowego Silnika Roku, m.in. ze względu na swój stosunek mocy do ekonomii, jest właśnie poddawany zmianom, które mają jeszcze bardziej ograniczyć jego apetyt na paliwo.

EcoBoost_EOTY2014_01

3-cylindrowy, litrowy, turbodoładowany silnik 1.0 EcoBoost stosowany jest od 2012 roku w modelach: Fiesta, Focus, B-Max, C-Max oraz EcoSport (Od 2015 dostępny też jest w najnowszym Fordzie Mondeo, który osiąga prędkość 200km/h co świadczy o wystarczającym zapasie mocy) . Oferowany jest w dwóch wariantach mocy: 100 KM oraz 125 KM. Wyjątkiem są Fiesty Black i Red Edition, w których silnik ten rozwija aż 140 KM. Takie osiągi możliwe są m.in dzięki zastosowaniu żeliwnego bloku ze zintegrowanym kolektorem wydechowym oraz turbosprężarki. Silnik jest przy tym bardzo kompaktowy i sam blok jest wielkości podobnej do kartki A4. Opcjonalny system Auto Start Stop pozwala zaoszczędzić paliwo na postoju oraz w korkach.

Ford-EcoBoost-Focus_03

Ford Motor Company poczynił już pierwsze kroki w tym kierunku. Innowacyjny osprzęt oraz sterownik tego trzycylindrowego silnika pozwoliły na poprawę jego wydajności pod względem zużycia benzyny o 6 procent. W prototypowym egzemplarzu, na którym prowadzone są testy drogowe, wprowadzono system wyłączający cylindry, gdy nie jest potrzebna ich praca. Jako muł roboczy posłużył Ford Focus, oczywiście wyposażony w litrową jednostkę EcoBoost. Na potrzeby testów zamontowano aparaturę pozwalającą na monitorowanie statusu silnika, a przede wszystkim pracy poszczególnych cylindrów.

FordMondeo-5Door_38

Dodatkowo, podczas testów sprawdzane jest nowo zaprojektowane dwumasowe koło zamachowe. Jest to podyktowane wprowadzeniem systemu dezaktywacji cylindrów, aby umożliwić mu działanie w większy
m zakresie obciążeń silnika oraz prędkości. Poza tym, pozwala zminimalizować hałas oraz wibracje pochodzące z silnika oraz skrzyni biegów.

Nowoczesne rozwiązania, które poprawią ekonomię tego silnika zostały zaprezentowane na sympozjum silnikowym, które odbyło się w Wiedniu. Andreas Schamel, przedstawiciel światowego ośrodka badawczo-rozwojowego Forda, który zajmuje się układami napędowymi i zaawansowaną inżynierią. Jego zdaniem, nawet silniki, które wpisują się w trend downsizingu, mogą być jeszcze bardziej oszczędne. Litrowy EcoBoost ma zaledwie 3 cylindry, ale nie stoi to na przeszkodzie, aby zastosować w nim system, który dezaktywuje jeden cylinder, gdy w zasadzie nie jest on potrzebny. Schamel podkreśla, że w dzisiejszych czasach najwyższy priorytet w rozwoju nowych technologii i silników przypisywany jest ekonomii i obowiązkiem jest, aby każda nowa jednostka napędowa miała niski apetyt na paliwo.

Ecoboost-5

Silniki EcoBoost są bardzo lubiane wśród użytkowników Fordów i co czwarte nowe auto sprzedawane w Europie posiada jednostkę z tej rodziny. Oferowane są zarówno z manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów. Poza litrowym trzycylindrowym silnikiem, dostępne są czterocylindrowe o pojemnościach 1.5, 1.6, 2.0, 2.3. Największe są V-szóstki o pojemnościach 2.7 i 3.5 litra.

Komentarze