Ford dla Ciebie

Czym się różni standardowe Mondeo od hybrydowego?

Ten sam model, a dwa różne wcielenia. Ford Mondeo oraz Ford Mondeo Hybrid postawione obok siebie nie różnią się wieloma elementami, jednak wystarczy chwilę z nimi poobcować, aby przekonać się, że są całkowicie różne.

Mondeo Hybrid 6

 Z zewnątrz, oba auta wyglądają bardzo podobnie. Pierwszą różnicą, którą łatwo wychwycić jest linia nadwozia w tylnej sekcji. Jedynie hybrydowe Mondeo występuje jako sedan, gdzie bagażnik wyraźnie odcina się od reszty bryły auta. W „zwykłym” Mondeo klapa podnosi się razem z szybą. Oczywistym wyróżnikiem modelu z hybrydowym napędem są odpowiednie oznaczenia na przednich drzwiach oraz klapie bagażnika. Standardowo Mondeo hybrid oferowane jest z mniejszymi felgami – wyższy i węższy profil opon sprzyja oszczędności paliwa.

Mondeo Hybrid 23

Kolejne różnice możemy odkryć po otwarciu maski czy też bagażnika. W Mondeo Hybrid dostępna jest tylko jedna opcja jednostki napędowej. Obok konwencjonalnego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów wygospodarowano miejsce na dwa silniki elektryczne. Jeden odpowiedzialny za napędzanie auta przy użyciu prądu gromadzonego w bagażniku przez akumulatory o pojemności 1,4kWh, a drugi za ładowanie ich przy pomocy energii odzyskiwanej z hamowania. Taki zestaw osiąga 187 KM i 173 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całość współpracuje z bezstopniową skrzynią CVT. Nie ma możliwości wyboru innej konfiguracji. W tradycyjnym Mondeo możemy żonglować różnymi konfiguracjami silników i skrzyń biegów.  Bagażnik także daje więcej możliwości – hybryda ma ograniczoną pojemność do 383 litrów podczas gdy Mondeo w nadwoziu liftback daje do dyspozycji aż 541 litrów – to spora różnica. W zwykłym Mondeo na plus zasługuje duży otwór bagażnika dzięki podnoszonej szybie razem z klapą.

Mondeo Hybrid 17

Zaglądając do kabiny ciężko się połapać z jaką wersją Mondeo mamy do czynienia – i bardzo dobrze. W obu autach otrzymujemy taką samą, stonowaną, elegancką stylistykę. Producentowi należy się duża pochwała za to, że nie próbował z hybrydy uczynić ekologicznego statku kosmicznego za pomocą dodatkowych ekranów, lampek, dekoracji, etc. Dopiero tablica zegarów daje nam znać, że auto posiada silnik elektryczny, który po naciśnięciu przycisku „start” jest już gotów do jazdy.

Mondeo Hybrid 30

Tutaj tak naprawdę zaczynają się największe różnice między modelami. Każdy wie jak się jeździ samochodem z konwencjonalnym silnikiem benzynowym lub diesla. Jazda hybrydą jest całkowicie nowym doświadczeniem już od pierwszych chwil. Ruszamy z miejsca korzystając jedynie z silnika elektrycznego, czyli praktycznie bezszelestnie. Można to porównać do jazdy z autem wyposażonym w system auto stop-start, którego działanie obejmuje nie tylko stanie na światłach, ale również jazdę z niskimi prędkościami. Na małym ekranie obok prędkościomierza możemy obserwować aktualne zużycie paliwa oraz status silników elektrycznych – napęd lub ładowanie. Również na monitorze w konsoli środkowej dostępny jest graficzny widok aktualnej dystrybucji napędu. Jest to ciekawy gadżet, ale zdecydowanie lepiej jest traktować ten samochód jak każdy inny, ze zwykłym silnikiem i cieszyć się niskim spalaniem na poziomie ok 5,5l /100km, podczas gdy zaawansowana elektronika samodzielnie steruje wszystkimi układami napędu hybrydowego.

Mondeo Hybrid 22

Na koniec porównajmy ceny obu wersji Mondeo. Hybrydowa wersja kosztuje 130 500 zł i zawiera pakiet wyposażenia Titanium. Praktycznie tyle samo przyjdzie nam zapłacić za wersję z silnikiem 2.0 TDCi oraz automatyczną skrzynią biegów  i podobnym wyposażeniem.

Komentarze