Porady

Bierzemy pod lupę prąd w aucie

Problem z rozruchem silnika ze względu na słaby akumulator, prędzej czy później dotknie każdego kierowcę. Wydaje się, że można się z tym spotkać jedynie w sezonie zimowym. Nic bardziej mylnego. Przyjrzyjmy się zatem akumulatorom i zobaczmy jak ważny jest to element w każdym aucie, bez względu na rodzaj silnika, czy wyposażenie.

Nowoczesne samochody skupiają w sobie ogromną ilość odbiorników prądu. Począwszy od podgrzewanych szyb przedniej i tylnej, siedzeń, przez rozbudowane systemy multimedialne z mocnymi wzmacniaczami, kamery, czujniki, po system Auto Stop Start. Z tym wszystkim musi radzić sobie akumulator. Mało kto zwraca na niego uwagę ze względu na to, że jest bezobsługowy i gdy jest sprawny to po prostu wykonuje swoje zadanie.

FordGalaxy2015_01

Akumulator jest eksploatacyjnym elementem auta, który z biegiem czasu zużywa się jak każda inna część. Zazwyczaj po kilku latach należy go wymienić. W Autoryzowanej Stacji Obsługi Forda można podczas przeglądu zweryfikować jego sprawność i zawczasu uniknąć sytuacji, w której unieruchomienia auta następuje w najmniej oczekiwanym momencie. Oczywiście można odpalić auto za pomocą kabli rozruchowych, ale jest to tylko doraźna pomoc, którą stosuje się w nagłych wypadkach.

12FordFocus_49_HR

W tym momencie warto również wspomnieć o samochodach z systemem Auto Stop Start. Wśród użytkowników aut krążą mity mówiące o tym, że takie rozwiązania bardzo szybko niszczą akumulator, skoro silnik jest zapalany średnio kilkanaście razy podczas miejskiej jazdy. Oczywiście nie jest to prawda – system składa się z kilku komponentów, które mają zabezpieczyć akumulator przed rozładowaniem lub uszkodzeniem. Przede wszystkim, bateria połączona jest z komputerem, który realizuje funkcję Auto Stop Start. Aby zadziałała, konieczne jest spełnienie kilku warunków, np. musi być odpowiednia temperatura otoczenia, czy też silnika. Poziom naładowania akumulatora jest na bieżąco kontrolowany przez inteligentny czujnik. Do samochodów z takim wyposażeniem montowane są akumulatory wykonane w technologii AGM, w których elektrolit przechowywany jest w separatorach wyprodukowanych z włókna szklanego, ułożonych na zmianę z ołowianymi płytami. Dzięki temu uzyskuje się wyższe napięcie oraz dłuższy czas pracy. Energia, którą dostarcza taki akumulator jest stabilna, a częste cykle ładowania i rozładowania nie wpływają negatywnie na jego żywotności. Oczywiście akumulator jest bezobsługowy.

FordMondeo_Wagon_20

Poza akumulatorem, bardzo istotną rolę w układzie elektrycznym samochodu odgrywa alternator. Odpowiada on za ładowanie akumulatora  oraz dostarczenie prawidłowego napięcia do osprzętu silnika, elektroniki, etc. Warto kontrolować również jego stan, ponieważ niesprawny alternator może nie tylko przestać ładować, ale zdarza się, że podaje za wysokie napięcie, które niszczy akumulator. Na desce rozdzielczej znajduje się kontrolka, która sygnalizuje usterkę związaną z układem elektrycznym, najczęściej alternatorem. Jeżeli zapala się podczas jazdy, albo mruga, należy niezwłocznie zgłosić się do serwisu.

Komentarze