Ciekawostki

50-lecie Transita cz.4

Ford Transit jest produkowany już pół wieku. To kawał historii. Przyjrzyjmy się zatem najnowszym generacjom tego modelu.

W roku 2000 zaprezentowano piątą już generację Forda Transita. Produkowano je w fabryce znajdującej się w Belgii. Ciekawostką jest fakt, że jest to pierwszy w historii motoryzacji samochód dostawczy, który był oferowany jako przednionapędowy lub tylnonapędowy, oparty o tę samą płytę podłogową. Od 1994 roku na drogi wyjechał kolejny milion Transitów.

91 Transit Kombi RWD, mittelhoch, mittellang

Rok później, Transit otrzymał nagrodę Międzynarodowego Vana roku. Wygrał także „Arctic Van test” odbywający się w Laponii, jak również plebiscyt„Parcel Van of the Year” w Niemczech.

W 2002 roku rozszerzono rodzinę Transitów o model Connect – mniejsze auto, lecz oferujące wyjątkowo dużą przestrzeń bagażową w swoim segmencie. Wyróżniło się niskimi kosztami utrzymania. Tego samego roku, pod maskami Transitów zaczęto montować dwulitrowe, turbodoładowane silniki diesla, oparte na systemie common-rail, czyli Duratorq TDCi.

Kolejna generacja Transita pojawiła się w 2006 roku. Auto wprowadziło mnóstwo rewolucyjnych zmian względem poprzedniego modelu. Całkowicie przeprojektowano nadwozie oraz wnętrze. Po raz pierwszy zastosowano dźwignię lewarka zmiany biegów zabudowaną przy desce rozdzielczej. Dodatkowo, system ESP był dostępny w każdej wersji Transita, a opcjonalnie można było zamówić samochód z inteligentnym napędem na wszystkie koła. Gama silnikowa składała się z sześciu diesli i jednej jednostki benzynowej.  Wystarczył zaledwie rok obecności na rynku aby auto otrzymało po raz kolejny tytuł Vana roku.

TransitCelebrations_027

Przez kolejne lata, wprowadzano takie ulepszenia jak 3,2-litrowy silnik diesla Duratorq TDCi, który rozwijał 200 KM i 470 Nm maksymalnego momentu obrotowego, trafiającego na tylne koła. Jak widać na poniższym filmie, wielu kierowców Transitów docenia właściwości jezdne tych aut:

W 2010 roku przekroczono 6 milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Celebrowano wtedy także 45-lecie istnienia modelu. Rok później zaoferowano Transita z silnikiem 2.2 Duratorq TDCi spełniającym normy Euro V, wyposażonym w takie technologie jak Auto-Start-Stop.

Ford-Transit_Van_04

Trzy lata później, do sprzedaży trafia kolejna generacja Forda Transita. Poprawiono wytrzymałość auta oraz zużycie paliwa. Dodatkowo, udało się zwiększyć jego możliwości przewozowe dzięki wyższej dopuszczalnej wadze ładunku. Pod maskę Connecta trafił bardzo oszczędny silnik 1.6 TDCi, jak również zdobywające wiele nagród beznynowe 1.0 EcoBoost. Transit w wersji Connect otrzymał tytuł Vana roku 2014.

Wiele rodzajów nadwozi, silników oraz różne napędy sprawiają, że klient może wybierać spośród ponad 450 wariantów. Na szczególną uwagę zasługuje Transit z silnikiem diesla 2.2 TDCi występujący z napędem na przednią, tylną, oraz obie osie.

Ford-Transit_Van_08

Dokładnie 9. Sierpnia Ford będzie mógł się pochwalić 50-letnią historią produkowania modelu Transit i w tym czasie auta będą produkowane w Wielkiej Brytanii.

Komentarze